Jumaat, 10 November 2023

TERINGAT TAHUN 1990 AKU BERDEBU DAN BERLUMPUR


                     


 TE


RINGAT TAHUN 1990 AKU BERDEBU DAN BERLUMPUR

Apabiila ayah neninggal
Ibu tinggal keseorangan di teratak tua
Aku yang  mengajar di Di Snt Xavier Lebuh Faquhar
Terpaksa meminta pertukaran dari Pulau Pinang ke negeri Perak
Demi untuk menjaga seorang ibu yang telah tua dimmah usia dalam keuzuran

Apabila musim kemarau!
Aku terpaksa bergelut dengan debua
Melalui perjalan tali air Bagan Serai Ke Bukit Merah
Untuk sampai ke sekolah tendah Kebangsaan Tebuk Pancur Perak
Temoat aku mengajar selama dua tahun sahaja bersama Nawar darjah satu.

Apabila musin kehujanan
Aku terpaksa bergelut dengan selut
Kerana kretaku Mazda Jambu Sedan bergelumang
Sehingga tidak nampak rupanya lagi dibakuti lumpur dan jua selut
Selalunya aku begitu leteh dalam musimini  kerana berdebu dan berselut ?


 Oleh : Mamme Sanggul,
Catatan jam 5 petang
Tanggal 11 hb Oktober 2023.


 

Tiada ulasan: