Rabu, 15 November 2023

PRNGALAMAN MAJAR KITA ?

 




PRNGALAMAN MAJAR KITA   

Dalam hidupku

Pengalaman mengajar aku

Bila aku membuat salah aku mengkajinya

Buat semula untuk kedua dan tiga kali pasti Berjaya

Apatah lagi buat berkali pasti lebih sempurna dan kian menjadi ?

Itulah pengalaman yang kami belajar sendiri dari pegalaman diri kita sendiri

 

Contoh mudah!

Emak suruh aku masak nasi

Kami pakai dapur kayu apabila nasi kering

Kuak bara api ditengah peruk biar sekeliling sajhaa

Jangan kacau nasi bila dari lubang ada wap keluar tutup periuk?

Yakin nasi yang anda masak tidak akan berkerak mak pun hiran pandai masak


Aku pun terfikir

Kehidupan mengajar kita ?

Belajarlah memancing ikan di dalam air

Suatu hari kalua ikan di kedai tidak ada masalah?

Kamu boleh memancing dan mudah boleh mendapatkannya ?

Justeruitu belajarlah kesilapan kita dari kerja-kerja kesilapan kita sbuat endiri?

 

Oleh : Mamme Sanggul,

Catatan jam 9  malam 

Tanggal IAhad 23 hb Oktober 2023.

 


Tiada ulasan: