Sabtu, 15 Oktober 2022

SESEKALI AKU LIHAT









SESEKALI AKU LIHAT
 
Ya Rabbi!
Sesekali aku lihat.
Waktu aku tidur terlentang
Lalu menggangkat lengan tangan kananku
Ternyata  bila aku lihat berkeredut kulitnya macam orang tua
Malah isi lengan yang kental dan tegang dahulu banyak yang susut  berkeredut ?
 
Kini Aku!
Mulai rasa sedar,
Setiap langkah perjalananku
Usiaku mulai merangkak di hujung senja
Apakah sudah cukup atau memadai amal ibadatku selama ini
Sebagai bekalan untuk kebahagian hidup kembali terjamin di hari akhirat  nanti ?
 
Apa pun!
Aku hanya mampu,
Pasrah kepadaMu Ya Allah
Semoga perjalanan hidup dihujung usia
Dapat aku kekalkan amal ibadat sebanyak mungkin termampu
Semoga dengan izinMu aku mendapat kerdhhaan masuk ke syurgaMU Ya Allah ?

Oleh: Nuri Manja,
Catatan jam 4 .15 pagihari
Tanggal 3 September 2022 Telok Kumbar.

 

Tiada ulasan: