Sabtu, 11 Ogos 2012

DOA PARA MALAIKAT




Engkau lihat para malaikat
Mereka duduk mengelilingi aras 
Mereka sebenarnya maksumum
Duduk  berzikir dan beriman kepada Allah
 
Wahai Tuhan kami!
Engkau telah beri rahmat dan ilmu
Kepada kami dan bukan yang tidak bernyawa

Tetapi  berbeza kepada nabi
Setiap benda ada nama-namanya
Pada pedang, perisai, pelana  dan cawannya
Kerana setiap benda tidak bernyawa ada kelebihannya

Tugas para  malaikat
Mencatat perkara yang dilakukan
Dan mengajak meanusia melakukan kebaikkan.
Makan dan minumlah rezeki tuhan di muka bumi ini
Tetapi jangan buat kerosakkan.


Oleh: Nurimanja,
Bandar Baru Telok Kumbar,
 Catatan daripada Akhbar kosmo. 31 /10/2011.



30 ulasan:

Tinta Azimad berkata...

TAZKIRAH RAMADAN

BANI ISRAIL
Kaum bani Israil menggangap Tuhan memilih mereka bangsa yang di utamakan dalam dunia ini, Allah memberi berbagai kemewahan kepada mereka, tetapi mereka telah ingkar dan lupa menjadi kubur.

Dalam kehidupan kaum Bani Israil ini ada tiga orang manusia yang bernasib malang , kerana mereka di lahirkan dalam keadaan yang tidak normal, seorang botak , seorang buta, dan seorang lagi kusta.

Pada suatu hari datang Malaikat kepada si kusta, Si botak dan Si buta. Melihat keadaan mereka seperti mencari sesuatu, maka Malaikat pun bertanya kepada mereka ,”Apakah yang kamu mahu dalam hidup ini

Ketiga-tiganya tercengang , lantas menjawab “Hilangkanlah penyakit kusta saya ini” jawab Si kuta, “ kalau kau sihat apa yang kau nak bekerja? Kata Malaikat. Lagi “berilah saya unta, saya memeliharanya,” jawab Si Kusta.

Kemudian Malaikat melihat kepada Si Botak, dengan pantas dia menjawab,” Tumbuhkan rambutku ini’” Malaikat sapu tangan di atas kepala Si Botak, rambutnya , “Kerja apa yang kau boleh buat?

Tanya Malaikat, “beri aku anak sapi, aku akan menjaganya,” jawab Si Botak.? Bagaimana dengan Si Buta?” kata Malaikat, “saya mahu melihat , berilah aku celik untuk melihat dunia ini,” jawab Si Buta, “Bila kau boleh melihat apa kerja yang kau boleh lakukan. Tanya Malaikat lagi.”Berilah aku anak kambing aku akan memeliharanya.


“Baiklah aku akan tunaikan, tetapi selepas beberapa tahun aku akan datang kembali kepada kamu, untuk melihat pekerjaan kamu.dalam kehidupan di dunia ini”’ Mereka semua beredar dengan perasaan gembira


Selepas beberapa tahun , Malaikat pun datang kepada mereka bertiga,untuk menilai amal kebajikan yang mereka lakukan di muka bumi ini.setelah mereka di hilangkan dari penderitaan hidup.

.
Apabila Malaikat bertemu dengan mereka , sambil bertanya
adakah kamu keluar zakat daripada binatang peliharaan mereka yang banyak ini?” Dengan sombong Si Botak dan Si Kusta menjawab kami yang memeliharanya kenapa mesti diberi zakat kepada orang lain.Malaikan terdiam.


Kecuali Si Buta yang memberi jawab yang baik dan mngaku telah mengeluarkan zakat hasil pemeliharaan kambingnya. Malaikat tersenyum , dan beredar dari situ Tidak lama kemudian Si Botak Dan Si Kusta kembali kepada kehidupan yang lama..
TAMAT.

ULASAN; Setiap manusia bila hidup susah dan menderita sering meminta tolong kepada orang lain, tetapi bila diberi pertolongan mereka senang, mereka akan mudah lupa.

Tinta Azimad berkata...

Ulasan sadikit tentang puisi DOA PARA MALAIKAT

Maaikat sering mendoakan orang beriman agar memberi rahmat dan ilmu
untuk panduan jalan kehidupan.

Mereka juga berselawat ke atas nabi dan patuh dan taat akan perentah Allah swt.

Tetapi berbeza dengan manusia diberi akal dan hawa nafsu, begitu rangkus membuat kerosakan di muka bumi ini.

Fikir-fikirlah ....Semoga Allah memelihara kita semua. Amin.

Harimau Berantai berkata...

TAKKAN ADA YANG LAIN

terus menghantui kemanakulangkahkan
terus menerus membayangi aku
ini semua salahku tak pernah bisa memusnahkan pikiranku
namun perasaan selalu mencarimu
aku masih merasakan sepi,
selalu memikirkan dirimu
takkan pernah ada yang lain

Harimau Berantai
sajak jiwa2

Pak Ngah But berkata...

BERAT BEBAN

Begitu berat bebanku
saat kau tinggalkan aku
Separuh nafasku kemudian pudar
Bukanlah mungkin aku tak berdaya
janganlah menangis saat ini
Dengarkan lagu pernah kunyanyikan
Sebuah lagu rintihan hatiku
Kekasih jangan jadi sebuah kisah

Pak Ngah But
sajak terkenang

Nurul Syahirah berkata...

MEMILUKAN HATI

menetes air di mata
hari terus beganti
aku terus bersedih
dingin hatiku terasa
separuh jiwaku perih terbalut sepi
melaraku di sini
setelah memilukan hati

Nurul Syahirah
sajak pasrah

Puan Rosnah berkata...

SENANDUNG LAGU

saat ku terdengar satu
dendangan senandung lagu
Menggetarkan perasaanku
seaakan tak pernah terlukis
Senandung lagu kusadari
saat ini tak bisa memelukku
tangisan yang terakhir
menyiksa pikiranku saat ini

Puan Rosnah
sajak terkenang

Jeffry berkata...

TERJAGA DARI TIDUR PANJANG

terjaga dari tidur panjang
Seperti melihatmu di alam mimpi
Hanya untuk mendapatkan dirinya
Susah senang dukacita tangis tawa
berdua bersama dirinya
Saatku tertidur kau memasuki
alam khayal berpetualang berdua ,
aku tahu itu kau lari dari
alam mimpi ke dunia nyata
hanya untuk bertemu diriku

Jeffry
sajak fantasi

Dang Anum berkata...

KATA RINDU

Tak terasa malam semakin larut
aku masih terjaga dimana saat ini?
Aku ingin bersama tepiskan rindu
Apakah kau merasakan perasaan
sama seperti di malam ini?
Rintik gerimis semakin meindukan
Sepi hatiku di sini
dingin menyerang perasaanku
ku utus angin sampaikan kata rindu

Dang Anum
sajak kerinduan

Tetamu Malam berkata...

BERSAMA GELAP MALAM

Terdiam hanya bisa diam
dingin menyerangku malam ini
Hingga tubuhku menggigil
layangkan mata cari setitik cahaya masih jelas ku bayangkan
Tiada yang akan pernah
dapat menggantikan itu semua
Hingga saat ini aku menggigil
bersama gelap malam

Tetamu Malam
sajak simbolik kehidupan

Dam Catur berkata...

MUSNAH SUDAH

gemericik sungai bawah telapak kaki
daun yang jatuh dari pepohonan
gesekan angin berulang
membuatku menggigil di sini
gelisahku menyuruh aku
meninggalkan tempat ini
katak tertawa melihat kebodohan
aku menyendiri dalam kesunyian
membayangkan bahawa esok
semua penderitaan dan kesakitan
pasti akan musnah sudah

Dam Catur
sajak tentang kehidupan

Qalam Mutiara berkata...

Harimau Berantai berkata...

25.TAKKAN ADA YANG LAIN (TBD)

terus menghantui kemana kulangkahkan
terus menerus membayangi aku
ini semua salahku tak pernah bisa memusnahkan pikiranku
namun perasaan selalu mencarimu
aku masih merasakan sepi,
selalu memikirkan dirimu
takkan pernah ada yang lain

Oleh: Harimau Berantai
sajak jiwa2/11 Ogos 2012 3:02 PTG

SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.

Sdra Harimau Berantai kembali lagi dengan sajak bertajuk: TAKKAN ADA YANG LAIN Tema jiwa2 nampaknya ? .Pengucapannya bersahaja penuh tanda Tanya? .Mesejnya menceritakan keraguan hati nampaknya kisah lama agaknya. Harap maaf cuma di sini penyertaan anda, usaha lagi terpaksa berhenti.di sini (TBD)

Qalam Mutiara berkata...

Pak Ngah But berkata...

26.BERAT BEBAN (LSS)

Begitu berat bebanku
saat kau tinggalkan aku
Separuh nafasku kemudian pudar
Bukanlah mungkin aku tak berdaya
janganlah menangis saat ini
Dengarkan lagu pernah kunyanyikan
Sebuah lagu rintihan hatiku
Kekasih jangan jadi sebuah kisah

Oleh: Pak Ngah But
sajak terkenang/11 Ogos 2012 3:12 PTG

SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.


Pak Ngah Bu kini kembali dengan sajaknya bertajuk: BERAT BEBAN Tema sedih mengenang diri nampaknya Pengucapannya bersahaja dan penuh arti Mesejnya semacam jiwa2 ada keluhan dan rasa tidak puas hati dengan apa yang alamaninya , mungkin Mak Ngah But cuba menyepi di bulan puasa ini? Maaf. cuma andaian . Diberi keutamaan untuk anda layak sayembara seterusnya (LSS)

Qalam Mutiara berkata...

Nurul Syahirah berkata...

27.MEMILUKAN HATI (TBD)

menetes air di mata
hari terus beganti
aku terus bersedih
dingin hatiku terasa
separuh jiwaku perih terbalut sepi
melaraku di sini
setelah memilukan hati

Oleh: Nurul Syahirah
sajak pasrah/11 Ogos 2012 3:14 PTG

SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.

Sdri Nurul Syahirah kembali lagi dengan sajak bertajuk: MEMILUKAN HATI . Tema sajak pasrah nampaknya ? .Pengucapannya bersaha ada arti tersendiri..Mesejnya mengambarkan kecelaruan hati yang dilanda kesepian nampaknya kini Cuma pasrah. Harap maaf cuma di sini penyertaan anda, usaha lagi terpaksa berhenti.di sini (TBD)

Qalam Mutiara berkata...

Puan Rosnah berkata...

28 .SENANDUNG LAGU (TBD)

saat ku terdengar satu
dendangan senandung lagu
Menggetarkan perasaanku
seaakan tak pernah terlukis
Senandung lagu kusadari
saat ini tak bisa memelukku
tangisan yang terakhir
menyiksa pikiranku saat ini

Oleh: Puan Rosnah
sajak terkenang/11 Ogos 2012 3:18 PTG

SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.

Sdri/ Puan Rosnah kembali lagi dengan sajak bertajuk:SENANDUNG LAGU . Tema sajak Cuma terkenang nampaknya ? .Pengucapannya sadikit lompat dan mengelirukan. .Mesejnya menceritakan terkenang pada peritiwa yang berlaku sewaktu muda dulu agaknya Harap maaf cuma di sini penyertaan anda, usaha lagi terpaksa berhenti.di sini (TBD)

Qalam Mutiara berkata...

Jeffry berkata...

29.TERJAGA DARI TIDUR PANJANG (TBD)

terjaga dari tidur panjang
Seperti melihatmu di alam mimpi
Hanya untuk mendapatkan dirinya
Susah senang dukacita tangis tawa
berdua bersama dirinya
Saatku tertidur kau memasuki
alam khayal berpetualang berdua ,
aku tahu itu kau lari dari
alam mimpi ke dunia nyata
hanya untuk bertemu diriku

Oleh: Jeffry
sajak fantasi/11 Ogos 2012 3:22 PTG

SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.

Sdra Jeffry kembali lagi dengan sajak bertajuk: TERJAGA DARI TIDUR PANJANG Tema fantasi nampaknya ? .Pengucapannya menarik ada arti tersendiri tapi menutupnya agak mengelirukan. .Mesejnya menceritakan kesedihan kepada peritiwa yang berlaku Cuma dalam mimpi fantasi. Harap maaf cuma di sini penyertaan anda, usaha lagi terpaksa berhenti.di sini (TBD)

Qalam Mutiara berkata...

Dang Anum berkata...

30..BICARA RINDU (P)

Tak terasa malam semakin larut
aku masih terjaga di saat ini?
hati ingin melayani rindu
Apakah kau punyai perasaan
seperti aku merasainya di malam ini?
rintik gerimis semakin tenat merindukan
Sepi hatiku kian dingin menyerang perasaan
haruskan kuutus angin sampaikan bicara rinduku ini?

Oleh: Dang Anum
sajak kerinduan/11 Ogos 2012 3:24 PTG
SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.


Sdri Sarah kini dengan sajak bertajuk: HANYA TINGGAL KULIT DAN TULANG Tema kecewa nampaknya Pengucapannya bersahaja dan penuh arti Mesejnya semacam kecewa bila ebuah harapan yang dimusnah oleh musibah kini kecewaan mejadikan jiwa lemah dan tak bermaya menghadapi cabaran sehingga tubuh tinggal kulit dan tulang. Apa pun diberi peluang dan Perhatian untuk seterusnya (P)

Qalam Mutiara berkata...

Tetamu Malam berkata...

31.BERSAMA GELAP MALAM (P)

Aku hanya bisa diam membisu
dingin menyerangku malam ini
Hingga tubuhku menggigil kesejukan
layangkan mata cari setitik cahaya
aku masih mencari bayangan
semoga di sana ada sinar kehidupan
dapat menggantikan peyeksaan ini
Hingga saat ini aku masih dicengkam
bersama gelap malam yang pekat.

Oleh: Tetamu Malam
sajak simbolik kehidupan/11 Ogos 2012 3:28 PTG

SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.


Sdra Tetamu Malam dengan sajak bertajuk: BERSAMA GELAP MALAM Temabersimbolik nampaknya . Pengucapannya bersahaja ada sadikit pembetulan dan penuh arti Mesejnya semacam mencari sinar kehidupan yang diharapan dalam memburu kehidupan yang lebih terjamin. Apa pun diberi peluang dan Perhatian untuk seterusnya (P)

Qalam Mutiara berkata...

Dam Catur berkata...

32 .MUSNAH SEMUANYA (LSS)

Gemericik air sungai bawah telapak kaki
bersama dedaun yang jatuh dari pepohon
hembusan angin dingin berulang lagi
membuatku terasa menggigil di sini
kegelisahan dan keharuan mengajak aku
agar meninggalkan segera tempat ini

Jangan biarkan sang katak tertawa
melihat betapa kebodohan diri ku
masih menyendiri dalam kesunyian
membayangkan bahawa esok
semua penderitaan dan kesakitan
akan hilang dan akan musnah semuanya.

Oleh: Dam Catur
sajak tentang kehidupan/11 Ogos 2012 3:36 PTG


SAYEMBARA PUISI CITRARASA UNTUK AHLI DAN PENJAGA BLOG OGOS 2012

PUSINGAN KELAYAKAN.


Sdra. Dam Catur dengan sajak bertajuk: MUSNAH SEMUANYA Tema sedih nampaknya Pengucapannya bersahaja dan sadikit pembetulan namun penuh arti Mesejnya semacam keluhan dalam kehidupan yang di rasai dan alamaninya, Bila akan berakhir banyak berusaha dan berdoa dan pasrah pada Tuhan. Diberi peluang untuk anda layak sayembara seterusnya (LSS)

Sohibul Wakdiamin berkata...

TAK PERNAH LETIH

Kugoreskan kembali baris kata
hingga menjadi sebuah
kalimat syair untukmu
Takkan lelah jemariku
karena tuannya mengharapkan
seorang gadis sedang menantikannya
Jemariku tak pernah
letih menggoreskan
kata kata untukmu

Sohibul Wakdiamin
sajak terkenang

Capricorn berkata...

BESARNYA KEBAHAGIANKU

Aku jalan mengharungi padang luas
sesekali tubuhku menari
melengok ke kanan dan ke kiri
Ku khabarkan kegembiraanku
di dataran meluas ini,
Begitu besar kebahagiaan kuperoleh,
Setiap jumpa dengan seseorang , muncul keinginnanku
menceritakan kisahku,
agar orang itu turut merasakan kebahagiaan yang aku terima

Capricorn
sajak ketika mendengar khabar gembira

Jengking Perak berkata...

MALAM MENJADI BISU

Seketika malam menjadi bisu,
tiada kudengar desah angin
bisa menemani ku terjaga
Tiada lagi kudengar daun bergesek yang dlu irama pembuka malam
Tiada lagi kulihat cahaya rembulan
Bintang pun bersembunyi
di balik hitam awan
kini tinggal aku sendiri lagi..

Jengking Perak
sajak sedih

Mona berkata...

MENANGIS HINGGA LEGA

Tiada jalan lain menghilangkan kekusutan pikiran ini
selain menggoreskan kata menjadikannya sebuah kalimat
mencurahkan harapan dan ratapan hati
serta kepedihan jiwaku kemudian menangis hingga perasanku lega

Mona
sajak sedih

Emily Osman berkata...

TERPENCIL

Aku membayangkan diriku
hidup terpencil
terpisah dari alam semesta
Segala kesenangan kedudukan
harta benda tidak lagi berharga
Aku cuma menyanyi
menikmati alam kebebasan

Emily Osman
sajak fantasi

Abang berkata...

IRI HATI

Aku iri hati dengankedamaian jiwamu
Tidak sepertiku karena tiap detik
aku merasakan kerinduan
mengacaukan seluruh perasaanku
karena aku dilanda badai cinta hingga mengakibatkan tubuhku
tak henti menggoreskan kata
merangkai syair yang akan kupersembahkan buatmu

Abang
sajak kenangan dulu2

Kembara Budiman berkata...

UNTAIAN KATA

Rasa dingin tak mampu mengalahkan semangatku menulsikan sajak-sajak Hingga aku memarahi
rasa mengantuk yang henti datang, Aku benci dengan rasa letih
mencoba menggangguku untuk menyelsaikan untaian kata-kata ini

Kembara Budiman
sajak marah

seri Suri berkata...

GIGIT

Berhentilah kau mengigit tubuhku, karena aku takkan takut membunuh
Jangan berpura aku tak melihatmu
karena dari pagi sampai malam, menggangu tidurku jaga-jaga kau
karena aku menyiapkan tanganku
untuk memukulmu saat kau
coba untuk menyentuh kulitku

seri Suri
sajak marah kepada nyamuk

Qalam Mutiara berkata...

Puisi 8 orang yang berjaya ke final akan disiarkan berselang seli dengan sajak en nuri. Insyaallah.

Qalam Mutiara berkata...

Sepatutnya jangan biarkan kosong
isi apa sahaja yang perlu diisikan sebaiknya komentar dari ahli.

Qalam Mutiara berkata...





MENCABAR KETETAPAN ALLAH


Pernah aku lihat
Manusia berani mecabar
Ketetapan qada dan qadar
Dan mengungut Allah SWT.

Tanpa dia sedari
Lantas lantang bekata
Jika aku tidak kaya raya
Aku tidak akan sembahyang.

Siapakah dia ini?
Ternyata tidak beriman
Aqidahnya belum cukup sempurna
Haram mencabar ketetapan Allah

Amat terasa sedih
Masih ada manusia begini
Kejahilannya bersarang di hati
Sehingga menjadi jahil murakap.


Oleh; Nuimanja,
Pagi Motivasi ST.Xavier, Penang.
10hb, February, 1989/99.

Qalam Mutiara berkata...

Biodata EN NURI,

Di Lahirkan pada 29 disember dan dikenali dengan nama pena Yusma dan dikalangan rakan-rakan sebagai Yusri. Pernah manjadi guru sambilan, guru sementara terlatih dan guru terlatih. Seorang pendidik kecil di daerah pendalaman Sarawak. Berkhidmat di Pulau Pinang dan Perak. Mula menulis sejak tahun 1973 dengan penulisan sajak, cerpen, cerita kanak-kanak, drama radio, rencana, pendapat dan jg sebagai kartunis. Karya-karya pernah tersiar di Dewan Bahasa Pustaka Cawangan Sarawak, Dewan Perintis, Majalah Kiblat, Berita Harian, Majalah Balai Muhibbah, Warta Johor, Bintang Timur, Mingguan Malaysia, Borneo Post, Kosmo, Berita Perak, Utusan Pelajar, Mingguan Kanak-kanak, Mastika dan lain-lain